The last post

 The last post

Het is het einde van twee jaar leesdossier, boeken nog juist op tijd proberen uit te lezen en daar dan verwerkingsopdrachten maken. Soms minder leuke boeken moeten lezen soms leukere boeken. Soms moeilijkere opdrachten maken soms wat makkelijkere. 

Ik geloof dat ik evolutie heb doorgemaakt als lezer en mijn literaire competentie is zeker wel gegroeid. De verwerkingsopdrachten hebben daar zeker bij geholpen omdat je dan gaat denken over wat je gelezen hebt. Het hielp ook dat er altijd wel variatie in zat. Ik ben niet superveel verandert als lezer tijdens de verwerkingsopdrachten maar wel tegenover vroeger, toen ik klein was las ik veel boeken en dat heeft mij zeker geholpen zelfs tot nu en waarschijnlijk ook later. Het is nu wel wat verandert, want ik lees nu geen boeken meer als het niet moet van school. Ik probeer wel altijd deze boeken uit te lezen. Ik heb ze dan ook allemaal uitgelezen, alleen heb ik soms wel stukken in het midden van het boek moeten overslaan omdat ik er anders niet ging geraken. Dat komt waarschijnlijk omdat ik het altijd tot het laatste moment heb uitgesteld. De mooiste boeken las ik wel altijd helemaal en voor mij was een van deze boeken Fahrenheit 451 omdat ik het een heel tof en spannend verhaal vond en het hield me op het puntje van mijn stoel. Een ander boek dat ik ook heel graag gelezen heb is de pelikaan, het was niet zo spannend als de vorige maar het had andere kwaliteiten. Ik vond dat het heel vlot las waardoor ik het  toch gemakkelijk las en het was ook een tof en mooi verhaal. Bij deze boeken waren ook verwerkingsopdrachten. Hiervan heb ik ook mijn favorieten, een favoriet van mij was de krant dat we moesten maken rond het boek recht van de sterkste. Ik vond het heel leuk en creatief. Het was ook een keer iets anders. Een opdracht dat ik minder vond om te maken waren de opdrachten rond Paul van Ostaijen. Ik vond het moeilijk en minder leuk om te maken en het interesseerde me toch wat minder. Ik vind de opdrachten rond lezen toch belangrijk want ik heb er heel veel aan gehad dat ik vroeger veel gelezen heb. Als je veel leest is je taal toch meer ontwikkeld en dat is een zeer grote hulp. Ik ben wel heel blij hoe het leesdossier is gegaan en ik denk ook niet dat ik het anders zou aanpakken buiten dat ik soms toch wat vroeger aan boek zou moeten begonnen zijn.

Dit waren mijn bedenkingen bij het leesdossier. Ik vond het een hele goeie manier om het aan te pakken want zo liet je alles samenkomen en kan je ook terugkijken naar opdrachten die je had gemaakt. Zo zie je ook je vooruitgang en je proces door het lezen in het vijfde en zesde middelbaar. Ik zou er hierdoor ook niet veel aan veranderen. Dit was het leesproces van de laatste twee jaar. 



Reacties

  1. Bedankt voor je reflectie en feedback.

    Met deze laatste post sluit je een tweejarig engagement af. Na verloop van tijd zul je het bestaan ervan niet meer beseffen en gaat je blog gaat de eeuwige digitale vergetelheid in. Alhoewel ... misschien toon ik doorheen mijn verdere literaire kruistocht nieuwe generaties leerlingen wel voorbeelden van wat jij ooit hebt gemaakt ... ;)

    Alleszins hoop ik je als leerkracht Nederlands wat liefde voor literatuur hebben kunnen bijbrengen en je competenties als lezer hebben kunnen doen groeien. Ik hoop ook dat je in je verdere leven literatuur en boeken altijd een warm hart zult proberen toe te dragen, hetzij voor jezelf, hetzij voor je kleine pagadders als die er ooit komen. Het belang ervan valt nauwelijks te onderschatten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

de receptioniste

Recht van de sterkste