verslag 'adres onbekend'


 op 31 januari hebben we in onze school naar de theatervoorstelling 'adres onbekend' gekeken. de twee acteurs die erin meededen was Erik Burke en Wim Stevens. De eerste speelde Martin in de voorstelling en de tweede max. 

Martin was een Duitser die in de Verenigde Staten leefde, maar daarna terug naar Duitsland verhuisde vlak voor de opkomst van Hitler. Max is een Joodse kunsthandelaar die ook in de Verenigde Staten leefde. Martin en Max waren vrienden die vaak zaken samen deden. Ze bleven ook sturen sinds Martin naar Duitsland was verhuisd. Je zag hoe de emoties werden gedramatiseerd en dat paste ook wel bij de voorstelling vond ik. De spanning tussen de twee penvrienden bouwden meer en meer op naarmate het verhaal vorderde want Martin begon te geloven in de Duitse geloven toen en Max waarschuwde hem daarvoor. Maar toen Martin besloot om de Joodse dochter van Max in Duitsland niet te helpen. Door die gebeurtenis gingen de spanningen helemaal door het dak. Martin vroeg aan Max om geen brieven meer te sturen want de Duitsers vonden dat niet leuk dat hij stuurde met een Jood en hij moest ermee stoppen. Maar Max bleef sturen want hij was boos, dus een beetje later werd Martin opgepakt. 

Ik kijk met een goede blik terug op het toneel want ik vond het wel goed en ik vond dat het niet te lang duurde. De workshop was een heel goede voorbereiding op de voorstelling want zo wist je goed alle achtergrondinformatie. Ik vond het ook een van de betere voorstellingen die ik gezien heb. Maar ik denk niet dat ik nu meer toneel zou gaan kijken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

de receptioniste

The last post

Recht van de sterkste